Astrodom

Miss Hanoi - Monica Star

Včera jsme byli v kině na nové kriminálce Miss Hanoi, jejíž režisér vznik tohoto filmu tolik chtěl, že si ho prosadil dokonce i jako producent. Před pár lety byla zavražděna vietnamská dívka, lokální miss krásy. Vražda však má své souvislosti a důsledky, fotograf zvěčňující nahou modelku při brzkém ranním světle je náhle přerušen křikem modelky, která objeví mrtvé tělo a vyšetřování znovu pokračuje. Postarší, do své práce zažraný detektiv si vezme k ruce jako překladatelku mladou, krásnou dívku a především první vietnamskou policistku v Čechách, která je tak emancipovaná, že se vzepřela svým tradicím a šla si za svým přáním. Starý, drsný detektiv a křehká, mladá žena jsou velmi atraktivní dvojice (pracovní), na které celý film stojí, něco jako kráska a zvíře, ale rozdíly jsou nejenom ve věku a v kráse, ale především v jejich kultuře a názorech, ale přesto je spojuje láska ke své práci a touha odkrýt pravdu a dosáhnout spravedlnosti, ať to stojí cokoli, i kdyby měli jít proti komukoli, i proti svým přesvědčením, tradicím a proti svým lidem. Téma je to v Čechách nové a cool, zobrazuje zdejší vietnamskou komunitu, jak funguje, její prostředí, a tam se většina lidí, kteří žijí vně komunity, nepodívá, takže na české poměry opravdu nové téma, žádná hořká komedie, která je téměř výlučně česká, Miss Hanoi působí trochu "americky" či světově. Jenže protože právě čínské, vietnamské a všeobecně asiatské komunity hrají roli v mnoha amerických filmech jako atraktivní a pro bělocha tajemné neproniknutelné prostředí, tak nemohu říct, že by mě to příliš lákalo vidět v českém filmu. I když samozřejmě divák, kterého tato komunita zajímá a touží se o ní dozvědět víc, by mohl namítnout, že zde v Čechách má svá specifika a zejména specifické jsou reakce Čechů na ni. Toho jsem se právě bála, protože na facebooku a diskuzích je mnoho lidí, kteří bičují svůj národ a obdivují národy a kultury jiné, myslela jsem, že se to zvrtne do ponižování rasistického českého staršího detektiva jakožto českého balíka a maločlověka, který má vůči této kultuře mnoho tradičních předsudků. Samozřejmě předsudkům se film věnuje hodně, možná především, ale ustáli to dobře, detektiv byl velmi schopný a postupně začal svou vietnamskou kolegyni respektovat a vážit si jí, stejně jako ona jeho. Řešení předsudků Čechů vůči této komunitě je opět poměrně cool, protože zde máme plno již dospělých vietnamských a vůbec asijských mladých lidí, kteří zde vyrostli a uplatňují se již jinak než jen jako prodavači z večerky a mluví česky stejně dobře, jako my, takže stereotypy se bortí. O těchto stereotypech, například, že Češi Asiatům tykají a myslí si, že jsou hloupí, zvláště když mluví roztomile, má své vlastní video například youtuberka Stylewithme a další. Ve filmu je mnoho dalších tradičních stereotypů, které známe z vtipů o Asiatech, například, že jsou pro nás všichni stejní a nerozeznáme je od sebe a že se každý Čech ptá, jestli jí Vietnamci psy. Ono je pro nás mnohem atraktivnější, když nás s asijskou kulturou seznamují univerzálně krásné ženy jako je Stylewithme nebo právě Ha Than Špetlíková, představitelka policajtky, která jako první Vietnamka hrála hlavní roli v českém filmu. Kdyby nás s kulturou seznamoval tradiční Vietnamec středního věku, asi by náš zájem tolik nevzbudil, pokud by nepředstavoval zajímavé bojové umění či rituály vietnamského náboženství. No mně se ani ti mladí nelíbí, ale věřím, že Vietnamkám se zase většinou nelíbí naši kluci. Bé Há Stylewithme říkala, že by si vzala pouze vietnamského kluka, ale třeba Ha Than si Čecha vzala. Protože je vietnamská komunita u nás početná, tak je dobře, že přišel i tento film, další filmy s touto tématikou by mě nejspíš nezaujaly, pokud by detektivní zápletku nezpracovali akčněji, ačkoli šlo o vyšetřování vraždy, bylo tam pro mě malé napětí, i když konec by nikdo jen tak nečekal, některé televizní detektivky jsou mnohem děsivější a tajemnější. Možná je to tím, že většina lidí se v seriálu ztrácela a nevěděla, kdo je kdo, ale nejenom mezi Vietnamci, ale často i mezi Čechy, a kamarádka při odhalení vraha řekla: Kdo to je? A to by se nemělo stávat, ale z natáčení našeho filmu a z debat s režisérkou vím, že když už ten film vidíš po stý, je ti všechno jasný, tak střiháš víc, než by se mělo a pak je to pro diváka nejasné, postav je hodně a jsou tam krátkou dobu, ale aspoň film rozhodně nenudí pomalým seznamováním se s charaktery a rozvleklými monology. Kamarádka ale odhalila, co film asi chtěl ukázat, že ten, kdo byl na začátku rasista, se na konci ukáže jako dobrý a ten, kdo pomáhal ostatním, se nakonec ukáže jako podplacený. Dobří a hodní lidé byli jak mezi Čechy, tak i mezi Vietnamci a naopak. Ve filmu jsou hlavně hodně atraktivní lokace, ať už starý pavlačový dům nebo rozsáhlé vietnamské tržnice, malá miniměstečka uvnitř českých měst. Ale přesto všechno Miss Hanoi ve výsledku vypadá jako jeden díl televizní kriminálky, třeba Clony nebo Prvního oddělení. A nebo jako pilotní díl následného televizního seriálu.